Nowości  Kostrzyn nad Odrą  Atrakcje  Noclegi    
 


KostrzynNadOdra.pl > Kamień węgielny pod nowy graniczny most kolejowy przez Odrę

2021-11-16 Kamień węgielny pod nowy graniczny most kolejowy przez Odrę

Na granicy polsko-niemieckiej pod Kostrzynem nad Odrą ruszyła budowa nowego niezwykłego mostu kolejowego.


Wizualizacja nowego graniczego most kolejowy prowadząego do Kostrzyna nad Odrą z kierunku Berlina (grafika: Deutsche Bahn)

Nowy most kolejowy nad Odrą (niem. Oderbrücke) powstaje na linii kolejowej będącej częścią historycznej Ostbahn, która łączyła Berlin z Królewcem w Prusach Wschodnich. Nowa przeprawa zastąpi stary most, który jest właśnie rozbierany.

Budowany przez niemiecką kolej Deutsche Bahn (DB) łukowy most będzie miał 260 m długości i będzie high-tech. Liny nośne mostu, tzw. wieszaki, wykonane zostaną bowiem z włókna węglowego.


Kamień węgielny pod powstający na granicy obiekt wmurowali w Küstrin-Kietz przedstawiciele Niemic, Polski, landu Brandenburgii oraz niemieckiej kolei (grafika: Deutsche Bahn)

Na starym moście pociągi kursowały z prędkością zaledwie 30 km/godz. Na nowym maksymalna prędkość pociągów wynosić będzie 120 km/godz.


Stary most pochodzący pierwotnie z 1867 roku były kilkukrotnie niszczony podczas obu wojen światowych i następnie odbudowywany z fragmentów ocalałych lub innych mostów (grafika: Deutsche Bahn)

"Materiał, który jest znacznie elastyczniejszy od stali, innowacyjna technologia budowy pozowliły na szczególnie smukłą, materiałooszczędną i przyjazną dla środowiska konstrukcję." - przeczytać można w komunikacie Deutsche Bahn (DB).

Most zaprojektowało biuro architektonicze Schüßler-Plan z Berlina wraz z biurem Knights Architects z Londynu.

Nowy most kosztować będzie 65 mln euro. Gotowy ma być do końca 2022 roku.

Docelowo odcinek Kostrzyn nad Odrą - Berlin ma być zelektryfikowany i ma mieć ruch dwutorowy z prędkością 160 km/h.